تازه های عمران و معماری
بروزترین مطالب مهندسی عمران و معماری
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تازه های عمران و معماری و آدرس omrannews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





تصال خورجینی متداول ترین شکل اتصال در ساختمان های اسکلت فلزی در ایران است؛ مبدع این اتصال ایرانیان هستند و در هیچ کجا شناخته شده نیست! نحوه اجرای اتصال خورجینی بدین طریق است که تیرهای باربر از طرفین ستون ها به طور یکسره عبور داده می شوند و روی نبشی هایی که در طرفین ستون نصب شده اند قرار می گیرند و معمولا در بالای هر تیر هم یک نبشی قرار می دهند، لذا اتصال خورجینی تامین کننده نشیمن برای عبور یک جفت تیر سرتاسری از طرفین ستون است.

ادامه مطلب...

: مرتبه
[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 20:5 ] [ علی رحیم پور ]

ديوار چيني


1- ديواري كه از آجر فشاري يا با سنگ مخلوط و يا با مصالح ديگر با ملات ماسه سيمان يا ماسه آهك ويا ملات باتارد چيده شده .
2- نماي ديوار را مي توان از ابتدا با نما سازي خارجي پيوسته ساخته و به تدريج بالا ببرد بطوري كه هر رگ آجر چيني قسمت جلوي كار آجر تراشيده گذارده و پشت آنرا از آجر فشاري يا مصالح ديگر مي چينند.كه ضخامت و مقاومت هر ديوار بستگي به نوع كار بري آن دارد .كه در اين ساختمان بيشتر ديوار چيني هابه وسيله آجر لفتون و آجر فشاري انجام گرفته.


نحوه شمشه گيري


ابتدا بالاي يكي از گوشه هاي هر قسمت ساختمان را مقدم گرفته و يك كروم گچي به يك زاويه نصب مي شود، سپس شاغولي آن كروم را به پايين ارتباط داده كروم ديگري به پايين متصل مي سازد بعد خط گونيا 90 درجه را به زاويه هاي ديگر انتقال داده به طوري كه عمل كروم بندي چهار گوشه هر قسمت را زير پوشش دهد بعد ريسماني به بالاي هر قسمت روي كروم ها گرفته و هر دو متر يك كروم به زير ريسمان به وجود آورده كه اين عمل پايين نيز انجام مي شود بعد كروم هاي قسمت وسط و گوشه ها از بالا به پايين با شمشه چوبي يا آلومينيومي شمشه گچي گرفته روي كروم گچي كه سرتاسر ارتفاع ديوار را در چند قسمت گرفته از ملات گچ و خاك يا ماسه سيمان مي پوشانند.
 


 

: مرتبه

ادامه مطلب
[ جمعه 22 بهمن 1389برچسب:, ] [ 11:15 ] [ علی رحیم پور ]

خلاصه


يكي از مسائل موجود در طراحي سازههاي فولادي مهاربندي شده، بحث نيروي Uplift ايجاد شده در ستونهاي منتهي به بادبند ميباشد كه در طي ساليان گذشته راهحلهاي گوناگوني براي كاهش اثر اين نيرو ارائه شده است. در اين مقاله به بررسي اثر گيرداري اتصالات تير به ستون در مقدار نيرويUplift پرداخته شده است. براي اين منظور، درصد گيرداري اتصالات متداول به صورت آزمايشگاهي تعيين شده و به صورت ورودي به نرمافزار داده شده است. نتايح تحليل نرمافزاري نشان ميدهد كه اثر گيرداري اتصالات ساده و نيمهصلب در مقدار نيروي Uplift ناچيز بوده ولي نميتوان از اثر اتصال گيردار صرفنظر كرد.
 

: مرتبه

ادامه مطلب
[ جمعه 22 بهمن 1389برچسب:, ] [ 11:8 ] [ علی رحیم پور ]

 

بتن ریزی فونداسیون:
 
بتن تـشکـيل شده از دانـه هـاي سنگي بـه اضافه ي سيمان وآب است. خمير سيمان کـه در واقـع مخلوط سيمان و آب مي باشد در اثر واکنش شيميايي سيمان و آب روند سخت شـدن را طـي مي کـنـد و در نتيجه دانه که شامل ماسه و شن يا سنگ شکسته مي باشد را به صورت توده ي سنگ مانندي به يکديگرمي چسباند که به بتن سخت شده معروف است . البته به آن سنگ مصنوعي نيز مي گويند .
دانه هاي سنگي عموما به دو گروه ريز و درشت تقسيم مي شوند . دانـه هـاي ريز از ماسه طبيعي يا کارخانه اي که اندازه ي ذرات آنها تا يک چهارم اينچ مي رسد تشکيل شده و دانه هاي درشت، دانه هايي هستند کـه روي الک شماره 16 باقي مي ماند .
همانطور که گفتيم خمير سيمان از مخلوط سيمان و آب تشکيل شده و چون به طور کامل اشباع نمي شود پس هوا نيز در آن وجود دارد .
: مرتبه

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:, ] [ 15:28 ] [ علی رحیم پور ]

 

ترازیابی:
 
براي بدست آوردن اختلاف ارتفاع نقاط و بدست آوردن شيب سطح زمين از وسيله اي به نام ترازياب استفاده مي شود.
قبل از به وجود آمدن ترازياب هاي مكانيكي از وسايل ابتدايي استفاده مي كردند كه بصورت زير مي باشد:
1-تراز يابي توسط شيلنگ تراز:
طرز كار اين وسيله بر مبناي حركت سيال(مثلأ آب) در لوله ي مربوطه مي باشد . مورد استفاده آن امروز ايجاد خط تراز مثلآ در ستونها می باشد، كه نسبت به كار با ترازياب ها(نیوو) ساده تر است.
2-استفاده از شاقول:
در ساخت ديوارها و علم كردن ستونها براي قائم بودن و عدم اختلاف و انحنا در سازه از اين وسيله استفاده مي گردد.
نحوه استفاده از شاقول به اين ترتيب است كه بايد صفحه فلزي كه به آن شيطانك می گویند، را در بالاي جسم قرار داد و آن را آويزان كرد. در کار با شاقول زمانی جسم مورد نظر قائم است که فاصله مركز شيطانك از جسم برابر فاصله نوك شاقول تا جسم گردد.
3-استفاده از شمشه تراز:
جهت به دست آوردن اختلاف ارتفاع نقاط و تراز كردن دو نقطه كه از هم فاصله دارند (معمولأ در آجر چینی ها)از یک شمشه همراه با تراز بنّایی استفاده مي شود.
: مرتبه

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:, ] [ 12:40 ] [ علی رحیم پور ]

 

پـيـاده كـردن نـقـشـه:

هدف از پياده کردن نقشه انتقال طرح از روی کاغذ بر سطح زمین است و در این مرحله از اجرا عملیاتی عکس عملیات تهیه نقشه انجام می گیرد که در اصطلاح به آن عملیات پیاده کردن نقشه (Setting Out) می گویند. در این مرحله محل دقيق پي ها و ستون هـا و ابعاد آنها روي زمين مشخص گردد، لذا عملیات باید با دقت زیادی انجام شود و زوایا و اضلاع به دقت کنترل شود. در موقع پياده کردن نقشه از پلان پي کني استفاده مي شـود.در پروژه های بزرگ این کار توسط مهندس نقشه بردار و به کمک دوربین های نقشه برداری انجام می پذیرد، ولی در پروژه های کوچک این کار با متر و ریسمانکار به راحتی قابل اجرا است.

 

 

: مرتبه

ادامه مطلب
[ یک شنبه 17 بهمن 1389برچسب:, ] [ 8:31 ] [ علی رحیم پور ]
بادبند هاي همگرا (CBF) و باد بند های واگرا (EBF)
 
بادبند‌های فولادی از جمله سیستم هایی هستند که در برابر نیروهای جانبی مقاومت می کنند با بادبندگذاری در تعدادی از قاب‌های ساختمان در هر امتداد و با کمک عملكرد دیافراگم صلب کف سازه می‌توان آن راستا را مهار شده در نظر گرفت . بادبندگذاري به دو نوع همگرا و واگرا تقسیم می شود . در مهار بندي همگرا امتداد اعضا شامل تیر، ستون و مهار بند همگرا از یک نقطه عبور می کنند.
از مزایا و معایب باد بندهاي همگرا می توان به موارد زیر اشاره کرد :
مزایا:
_ سختی بالا برای سازه
_ کنترل تغییر مکان جانبی سازه تا حد زیاد
معایب:
_ایجاد محدودیت از نظر معماری برای ایجاد بازشو
_با توجه به سختی زیاد این مهاربندها شکل‌پذیری آنها کم می‌شود و در نتیجه قابلیت جذب و دفع نیروی زلزله در آنها کاهش پیدا می‌کند و ارتعاش در سازه بالا می‌رود.
: مرتبه

ادامه مطلب
[ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, ] [ 22:17 ] [ علی رحیم پور ]

سقف های اجرا شده با تیرچه وبلوک ، دارای محدودیت های اجرائی به شرح زیر هستند:

 

 1) فاصله محور تا محور تیرچه ها نباید از 70 سانتیمتر بیشتر باشد .

 

2) بتن پوششی قسمت بالائی تیر ( بتن روی بلوک ) نباید از 5 سانتیمتر ، یا 12/1 فاصله محور به محور تیرچه ها کمتر باشد .

 

3) عرض تیرچه ها نباید از 10 سانتیمتر کوچکتر باشد و همچنین نباید از 3.5/1 برابر ضخامت کل سقف کمتر باشد .

 

4) حداقل فاصله دو بلوک دو طرف یک تیرچه ، پس از نصب نباید کمتر از 6.5 سانتیمتر باشد.

 

5) ضخامت سقف برای تیرهای با تکیه گاه ساده نباید از 20/1 دهانه کمتر باشد . در مورد تیرهای یکسره ( تکیه گاه های گیردار ) نسبت ضخامت به دهانه ، به 26/1 کاهش می یابد . در سقف هایی که مسئله خیز مطرح نباشد ، این مقدار تا 35/1 دهانه نیز کاهش می یابد .

 

6) حداکثر دهانه مورد پوشش سقف ( در جهت طول تیرچه پیش ساخته خرپایی ) با تیرچه های منفرد ، نباید از 8 متر بیشتر شود، در دهانه های بیشتر از 7 متر از تیرچه مضاعف (دوبل) استفاده شود.
: مرتبه
[ سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:, ] [ 21:52 ] [ علی رحیم پور ]

 


 
 

 

این روزها پل جدید جوادیه بر فراز خطوط فولادین آهن خودنمایی می کند.این پل که عنوان زیباترین پل خاورمیانه را یدک می‌کشد، یکی از فنی‌ترین پل‌های کشور نیز بوده و قرار است به‌صورت نماد جنوب پایتخت درآید...

 

این پل یکی از فنی‌ترین پل‌های کشور بوده و قرار است به‌صورت نماد جنوب پایتخت درآید؛ نمادی که معاون فنی عمرانی شهرداری تهران معتقد است به این محدوده هویت می‌بخشد و البته با دیگر برنامه‌ریزی‌هایی که برای عمران این محدوده صورت گرفته از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز رونق خواهد گرفت.
: مرتبه

ادامه مطلب
[ سه شنبه 28 دی 1389برچسب:, ] [ 23:15 ] [ علی رحیم پور ]

 

مقدمه:
هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان سازی، برج سازی، پل سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین لرزه، سیل و آتش و نیروگاه های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.
: مرتبه

ادامه مطلب
درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ خودتون خوش آمدید هدفم از ایجاد این وبلاگ تبادل اطلاعاته و حاضر به هر نوع همکاری در زمینه ی رشته عمران هستم.لطفا با نظرات و پیشنهاداتتون بنده رو در اداره ی این وبلاگ یاری کنید. Hi, welcome to your blog, Goal of creating this blog is to share information. I am ready to any cooperation in the field of Civil, Please help me with your comments and suggestions to manage this blog.
امکانات وب